Calamiteitenplan
Een groot aantal zorginstellingen beschikt over een calamiteitenplan, waarin alles op het eerste gezicht uitstekend lijkt vastgelegd. Maar kijk je er goed naar, dan ontbreekt toch doorgaans een zeer relevant aspect: de zogenoemde first-responders – degenen die normaliter het belangrijkste reddingswerk verzorgen – spelen geen rol in het calamiteitenplan.
Wie zijn de echte first-responders bij calamiteiten?
De brandweer heeft vanzelfsprekend tijd nodig om bij de calamiteit te komen. In 2012 bleek dat bij één op de drie gevallen van een calamiteit de brandweer na meer dan acht minuten ter plaatse is. De echte first-responders zijn dan ook bijna nooit de professionele hulpverleners. Integendeel, vaak zijn dat de buurtbewoners! Hoe belangrijk hun rol is, blijkt keer op keer. Neem de brand van 2011 in een verzorgingshuis in Nieuwegein.
Buurtbewoners speelden, zelfs toen de brandweer al gearriveerd was, een elementaire rol in het veilig stellen van de bewoners van de zorglocatie. De burgemeester pleitte er dan ook voor om direct en dus veel sneller dan gebruikelijk, buurtbewoners over de brand te informeren. Met Zorgalert is dat nu in een handomdraai geregeld. Dit onderdeel van het calamiteitenplan biedt echter nog een heel ander voordeel: Als buurtbewoners op de zorglocatie uitleg krijgen over hun eventuele rol bij de ontruiming, staan ze ook meer open voor het helpen bij minder ernstige zaken. Met Zorgalert wordt een goede buur minstens zo waardevol als een verre vriend. Wilt u hier meer over weten? Schroom niet en neem hier contact op.[/section]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!